In this song are hidden all of memories of the Pangea Project :)

“You may say I’m a dreamer
But I’m not the only one
I hope someday you’ll join us
And the world will live as one”

Advertisements

Tuntisuunnitelma suomeksi Miguel Hernandezin runosta “The Elegy”

Ennakkotehtävä

Etsi tietoja Miguel Hernandezista internetistä.

Lämmittely (5 min.)

Kyselylomake miellekartan avulla

Kyselylomake

Koska viimeksi luit runon?

Millaisista runoista pidät?

Oletko yrittänyt kirjoittaa runoa?

Luettele joitakin suomalaisia ja kansainvälisiä runoilijoita.

 

Tehtävä 1 (5 minuuttia)

Pyydä opiskelijoita lukemaan Miguel Hernandezin runo “The Elegy”

Tehtävä 2 (10 minuuttia)

Luetunymmärtämistehtävä

a. Lue runo ja valitse oikeat vaihtoehdot täydentämään alapuolella olevia lauseita:

  1. Runo kertoo ystävän _________________ a) vierailusta b) kärsimyksestä c) toivosta
  2. Runoilija tuntee itsensä _________________a) surulliseksi b) pelokkaaksi c) iloiseksi
  3. Runon loppu viittaa tunteeseen _______________a) tragediasta b) kärsimyksestä c) toivosta

b. Etsi sarakkeista A ja B toisiaan vastaavat parit

A                                             B

1 Mine                                   a Wanting more

2 Lullaby                               b Empty, lonely, unhappy

3 Gather                                c A song to make a baby sleep

4 Greedy                               d Dig holes in the ground

5 Desolate                            e Bring things together

 

c. Etsi sarakkeista A ja B synonyymit

A                                            B

1 Discgrace                          a Angelic

2 Noble                                 b Call

3 Blow                                   c Sorrow

4 Summon                            d Catastrophe

5 Pain                                    e Thrust

 

Tehtävä 3 (15 minuuttia)

Jaa opiskelijat neljän ryhmiin ja jaa runo neljään osaan niin että jokainen ryhmä saa neljä säkeistöä käsiteltäväkseen. Heidän täytyy keskustella omista osuuksistaan ja jakaa tietoa.

 

Tehtävä 4 (5 minuuttia)

Opiskelijat pelaavat Kahootia

 

Jäähdyttelytehtävä (5 min)

Pyydä opiskelijoita kertomaan ajatuksia runosta.

 

Arviointi

Anna kotitehtävä. Pyydä opiskelijoita kirjoittamaan 100-150 sanan esee otsikolla “Kuvitelma maailmasta ilman parasta ystävääni”

 

Tuntisuunnitelma suomeksi “Legenda valkoisesta uroshirvestä”

Kohderyhmä: toisen asteen opiskelijat

Lämmittelytehtävä (5 minuuttia)

Ryhmäkeskustelu: Mikä on legenda?/ Kuka on legendaarinen?

Tehtävä 1

Opiskelijat lukevat tekstin (5 min.)

Tehtävä 2

Sanasto: Yhdistä samaa tarkoittavat englanninkieliset parit (5 min.)

1. passionate                                                              a. wonderful

2. to grow into manhood                                         b. impressive

3. land filled with game                                           c. showing strong emotions

4. magnificiant                                                           d. full of fish

5. wondrous                                                                e. to become adult

6. to chase                                                                    f. area rich in wild animals

7. thicket                                                                      g. woman servant

8. rivers teeming with fish                                      h. to turn quickly round and round

9. spy                                                                            i. lots of small trees growing glose

10. to twirl                                                                   j. remove sg by pulling

11. commotion                                                            k. watch, observe

 

Tehtävä 3

Vastaa kysymyksiin (5 min.)

1 Miksi Nimrod ajatteli, että hänen poikansa pitäisi aloittaa oma elämänsä?

2 Millaisen maan Hunor ja Magyar löysivät metsästäessään?

3 Miksi ajattelet heidän alkaneen jahdata uroshirveä? Saivatko he sen kiinni?

4 Mitä he kuulivat ja näkivät seuraavana aamuna?

5 Mitä tapahtui Hunorille ja unkarilaisille ihmisille?

6 Mitä ajattelet uroshirven symboloivan?

 

Tehtävä 4

Symbolien merkitys kulttuurihistoriassa. Keskustelua (15 min.) Mitä tarinoita toisilla on. Kulttuurihistoria.

Yhteenvetokeskustelu (10 min.)

Keskustelua tarinan sukupuolirooleista.

Kotitehtävä

Opiskelijat etsivät tietoa sukupuolirooleista netistä.

Final reflexion about Pangea project by Ricardo Cánovas (Spanish teacher)

“It has been the first time I have joined an Erasmus+ project and I’d like to say that it has exceeded my expectations. Pangea has enabled all of us, students and teachers, to know firsthand the culture of our partners. As a result, we have been able to overcome the barriers, prejudices and stereotypes and to increase our understanding and appreciation of these countries.

On the other hand, by working on the content of the project and during the international meetings, we have not only learnt a lot about our partners, but borrowed a lot of useful ideas which we have incorporated into our educational centre and our way of working. The impact of the project on our secondary school has been very positive and, thanks to Pangea, strong links have been established between schools, teaching staff and students. I am sure that these links will work as a seed for future relationships.

Finally, I’d like to add that, beyond the academic environment, this project has been an unforgettable experience which has provided us the opportunity to meet amazing people. I am certain that these friendly relationships will be with us for the rest of our lives.”

Ricardo Cánovas (Teacher from IES Gabriel Miró, Orihuela, Spain)